Hva kan vi spise i fjæra, fjorden og havet?
Didaktisk relasjonsmodell for undervisningen
Tittel | Informasjon |
---|---|
Tema for økten | Eleven skal introduseres til norsk sjømathistorie og en del faktakunnskap om sjømat gjennom serien til Passion for ocean «på tur med Deigen» |
Mål for elevene | – Elevene skal få kunnskap om Norge som sjømatnasjon og utviklingen som har skjedd historisk sett. – Elevene skal utvikle større forståelse for hvordan vi som mennesker påvirker naturen og klimaet, og hvordan vi kan ta mer bærekraftige valg. |
Kompetansemål i mat og helse | – Drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging. – kritisk vurdere informasjon om matproduksjon og drøfte hvordan forbrukermakt kan påvirke lokal og global matproduksjon. |
Tverrfaglighet | Utdanningsvalg Mål for opplæringen er at eleven skal kunne – beskrive egne styrker og egenskaper og interesser, og kunne se dette i sammenheng med utdannings- og yrkesønsker og livsmestring. – samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid – utforske utdanningsmuligheter på varierte måter, og gjøre rede for ulike utdanningsveier og hvilke yrkesområder de kan føre til. – tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter. Norsk – lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer |
Lærers oppgaver | Bruke vedlagt undervisningsmateriell for å utfylle egen undervisning
– Vis episode 5- Sjøfartshistorie/på tur med Deigen- laget av Passion for ocean – Power Point: En sjømatreise – Vis episode 4-Nysgjerrighet/på tur med Deigen laget av Passion for ocean – Padlet |
Praktiske oppgaver | Fleip eller fakta, hvem skal ut, Kahoot |
Refleksjon | Kunnskap– elevene skal kunne forstå hvilken rolle Sjømaten har spilt for Norge som nasjon.
Ferdigheter- elevene skal opparbeide seg kognitive ferdigheter Holdninger– elevene skal få hjelp til å kunne utvikle egne holdninger og engasjement
|